De ce este nevoie?

Abandonul și eșecul academic au atins deja cote alarmante în România.

MagiDream adaptează modele educaționale bazate pe asistența câinelui la realitățile școlii românești. Aici, găsim copii cu diferite dizabilități și nevoi speciale pentru care integrarea în comunitate este o provocare. Tiparele culturale și de mentalitate fac ca ei să fie – în lipsa educației adecvate – respinși de semenii lor, care se bucură de o dezvoltare fizică considerată a fi normală. Aici, își petrec o mare parte din timpul lor copiii cu diverse alte nevoi speciale care nu sunt înțeleși. Teama părinților de stigmatul social îi exclude din categoria diagnosticată ca atare (CES). Așteptările de la ei întrec cu mult posibilitățile inițiale de performanță școlară. Și, tot în școli, ne întâlnim cu copiii al căror echilibru emoțional e tulburat din varii motive. Părinți plecați în străinătate, părinți plecați în eternitate sau – pur și simplu – un profil psihologic special, grevat de numeroase sensibilități. Acestia au nevoie de noi.

Copiii cu probleme de comportament și învățare, copiii cu nevoi speciale – toți au nevoie de ajutor.

Știința ne arată că, acolo unde psihologia dă greș, câinele are succes. Magia lui vine din multe resurse. El iubește și acceptă fără condiții. El ascultă, fără să judece și nu pune niciodată întrebări incomode. Câinele e cel mai bun partener de joacă al copilului și, totodată, cel care îl poate învăța pe acesta cum să interacționeze relaxat cu lumea. Capacitatea lui naturală de empatie devine un model de relaționare cu ceilalți pentru orice copil. Câinele și atașamentul lui devin calea prin care copiii se pot conecta cu adulții din viețile lor și, astfel, ajung să le respecte autoritatea.

Cel mai important, câinele devine numitorul comun între copiii cu dizabilități și cei cu o dezvoltare fizică și cognitivă normală.

În condițiile în care terapiile convenționale nu dau întotdeauna rezultate, terapia canină este unul dintre cele mai eficiente instrumente de recuperare sau de intervenție folosit în școlile gimnaziale din SUA și multe state europene. Aceste instituții colaborează cu școli de educație canină specializate, care furnizează resursele (câinii asistenți) pentru programele școlare denumite ”Terapie școlară asistată de animale” sau ”Activități școlare asistate de animale”.

Cele două programe se diferențiază fundamental prin scopul propus.

The Delta Societaty (citată de American Veterinary Medical Association, 2014) definește terapia asistată de animale ca fiind interacțiunea dintre partenerul uman cu nevoi speciale și partenerul canin care îndeplinește anumite criterii în procedura de tratament. Terapia asistată de animale este furnizată de instituții medicale sau personal instruit în acest domeniu, fiind construită în scopul de a produce o îmbunătățire a condiției fizice, emoționale și sociale și a funcției cognitive a beneficiarului.

Procesul terapeutic bazat pe asistență vie (câinele asistent) este documentat și evaluat din punct de vedere medical încă din anul 1992.Activitățile asistate de animale oferă oportunități pentru motivație, educație ori recreere în scopul de a crește calitatea vieții (definiția dată de American Veterinary Medical Association, 2014). Acest tip de program, bazat pe simpla interacțiune între copii și câinii asistenți, fără scop terapeutic (Hatch, 2007), este comun în școlile din statele occidentale încă din anul 2004, grație impactului pozitiv unic asupra copilului.

Ne puteți ajuta implicându-vă. Mulțumim!

Mai multe povești

Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă asigura că obțineți cea mai bună experiență pe site-ul nostru.